Vidare i trädgården from den 5 nov -07, det blommar ännu!

30 dec -07

Vintergäcken är på väg upp ur den kalla jorden!!! Kastanjeskal och maskrosblad är det enda som annars finns just här men på andra områden sticker lökar upp sina spjut för kommande blomning, vad månne bliva?

image123




25 dec -07

Paradisäppleträdet i solsken släpper igenom utsikten över åker, gärden och dunge. Har inte sett några rådjur på länge här utanför, men tidigare så hade de sitt stråk här och vid något tillfälle stod en hel flock utanför mitt fönster och ville inte flytta sig!

image121

Min gula ros blommar än och har fortfarande knoppar, är du trött på kommentarerna :-)?

image122

20 dec -07

Rosor och julrosor möts nu i det som finns kvar bland blommorna i trädgården. Vi har ett antal olika sorters julrosor som nu tränger upp ur den kalla myllan och som du ser är färdig att slå ut riktigt! Dom kan se helt sloka ut om det blir frost och snön lägger sig igen, men så fort det står på plus tror jag att det är så reser de på nacken och sätter fart igen. Vilka föredömmen!

image114

En bild på en rosa julros och jag hoppas du kan se den för formatet är visst konstigt. Klicka på höger musknapp och sedan "visa bild" så kanske du får se detta mästerverk.

image115

Jenny fick ta vantarna på när jag ville ut och klippa ner den något vildvuxna murgrönan som började suga sig fast i vägg mm med sina många små tentakler. Jenny sa att i London var det på något ställe grönt av murgröna både på hus och träd för någon vecka sen! Vackert säkert, men vad tycker husen om det?
Nu har jag hållbart grönt pynt här inne och väggen är räddad!


image116



16 dec -07

Denna morgon så var den rimfrost på tillvaron, men jag hade för bråttom att hinna med att fota mer än detta lilla arrangemang utanför dörren.Det var kraftig dimma på en del håll men som väl var inte här. Först var jag i Hamnkyrkan och hörde en härlig predikan och sedan direkt till ett magnifikt julbord i trevligt sällskap också där. Livet är härligt, om än lite knökigt ibland!

image113


15 dec -07

Rosornas tid är inte förbi och denna lördag var solen och hälsade på och jag hade tid just då att gå en trädgårdspromenad med kameran ihop med assistenten. Denna vita ros har jag många foto på sen tidigare och också med paradisäpplen i bakgrunden. Alla vet troligen inte att i vår växtzon så klarar sig en del rosor i blomning och knopp såhär sent på året. Underbart och det gör vintern kort men härlig!

image108

En rosa ros som är på väg att slå ut, också denna är frostbiten men det gör den nästan ännu vackrare!

image109

Min gula trogna klängros blommar fortfarande och solen behagade skina så det blev ljust nog att ta utan blixt :-)

image110

Granet har kommit på plats ihop med lite buxbom som vi klippte i den stora häcken och paradisäpplen. Ljusslingorna är uppsatta och de lyser mysigt vid dörren och utmed väggen när mörkret faller.

image111

Solen går nu ner i syd, sydväst mot att den vid midsommar går ner i nordväst, på ett ungefär räknat. Man behöver inte vara uppe länge nu för att skåda en solnedgång som denna när solen har varit framme! Tänk så många grenar ett träd har och ingen är den andre lik. Jag har alltid älskat de kala träden och inte minst i solnedgång! Glöm inte att i varje gren och träd finns nytt liv och snart kommer tiden för knoppning och nya blad, om inget oförutsett händer.

image112


10 dec -07

Idag har vi pyntat rabatterna framför huset med grane och börjat med ljusslingor som ska på plats nu i mörkret. Du vet kanske att "Den mörkaste dagen i november, så är våren närmare än den var i oktober!" Det tål att tänka på och skönt är att ha tid att städa och få ordning lite mer grundligt. Jag gillar att mysa på vintern och tända upp ljusstakar och pynta.
Paradisäpplena på grenarna nedan hade vi allt för rikligt av så grenarna hängde väl tungt och farligt för trädet när äpplena växte till. En blomsterhandel räddade oss när vi ringde dom och kom för att få med sig grenar med äpple och kastanjer som dom använder i blomsteruppsättningar. Vi fick veta att dom sålde äpplena för två kr styck! Det är rikt frukt det! Jag kunde bara ta grenar och nerfallna äpplen och pynta hur jag ville idag utan att betala för annat än granet.

image106


2 dec -07

Inte en bild har jag tagit på flera dagar och massor har jag haft att göra! Det är kallt när man sitter still och det blir inte varmare om man kör fort :-) Det är alltså inte så att trädgården är utraderad från kartan, men jag är inte därute och njuter mer än som hastigast nu.
Den första advent är det idag och inomhus känns det skönt att vara för här kan jag ju lyxigt nog se till att det blir ljust när det nu har mörknat därute. Du kan vara lugn för att det kommer bilder på bilder från trädgården också fortsatt och inte minst från naturen runtom. Jag har en del som jag inte har lagt ut här för katten rymde och jag har varit på kattjakt. Ett tack till Gud för att katten är åter har det sannerligen blivit och Frisse verkar hålla med för han vågar knappt gå ut efter ett allt för långt äventyr.


20 nov -07

Min rabatt med den otömda rullebören/skottkärra framför bl a Zebragräset som allt mer ser ut som guld och förra året var den en prakt under vintern.

image104

Utsiktsbild över grannens trädgård och landskapet har verkligen öppnat sig så utsikten blir lång! Det hörs och känns när vinden kommer nu när alla blommor och buskar i stort sett har tappat sina blad. Ändå finns det färg kvar på den vita kämpande Rosen syns så klart i höger hörnan.

image105


18 nov -07

Novemberblomman/Krysantemum blommar fortfarande härligt utanför dörren! Frosten har tydligen inte skadat här inne i hörnan, eller är den bara så härdig.

image101

Den rosa rosenbusken blommar med ganska mycket blommor och jag har sett den på flera ställen där den verkligen utmärker sig såhär års. Tyvärr kan jag inte namnet.

image102

Paradisäppleträdet lyste fullständigt i solen denna dag. Buxbomsbuskarna är väl friserade till bollar och har ju inte synts tidigare där dom stått bland alla Dahlior och annat och troget väntat på sin tid.

image103


17 nov -07

På slutet av denna ute eftermiddag så gick blixten hela tiden igång när vi skulle fotografera, det var alltså inte fullt så mörkt när vi plåtade rullebören/skottkärran som hade blivit ganska full under dagen, i några omgångar.

image100

Det gällde att ta på sig om än vädret har vänt och det återigen är plusgrader och ganska skönt! Den lilla tjälen har släppt.

image99

Äppleträdets blad har hållit för vinden!



image84

Litet vitt lejongap med några röda knoppar som hoppas på att få blomma!

image85

En härlig vit ros där knopparna nu är alltmer röda. Den luktar fortfarande.

image86

Samma vita ros som jag ju borde kunna namnet på...

image87

En ljusgul rosenknopp som också hoppas på att få slå ut! Lössen är nog döda nu och vi har inte haft så många i år som väl är!

image88

Uppstammad Benved med gröna blad med vit kant som har stått längst in i min rabatt och inte synts nästan alls! Den är vintergrön och nu syns den ju verkligen!

image89

Röd rosenknopp med förhoppning...

image90

Hur skulle du beskriva färgen på detta Lejongap? Rosa, orange, gult eller något sånt? Låter konstigt om man inte ser den.

image91

Rosa ros med mycket knopp. Rosor är en härlig blomma och ger inte upp så lätt!

image92

Nya typer av Ringblomma hittade jag på nätet och blev nyfiken just på grund av färgbeskrivningarna. Själva blomman är verkligt vacker, om än jag inte helt hurrar för bladverket om än det är förvånansvärt härdigt och blommorna har blommat mycket länge!

image93

Paradisäpple i närbild. Dom är nu nästan lite genomskinliga och ser goda ut, dom är också bra till pynt.

image94

Lavendeln har bildat en fin ring runt brunnslocket och trädgårdsmästaren bakom att den har blivit så jämn är min granne!

image95

Visst borde jag veta vad denna perenna växt heter, men just nu kommer jag inte på det. Vet att Magnus som har förädlat fram den rosa Rudbeckian också har förädlat fram denna till att bli rödare och rödare genom träget arbete. Bergenia cordifolia/Hjärtbergenia heter plantan och den blommar med en rosa blomning på våren.

image96

En mask är den enda som kan maska på jobb och ändå få nåt gjort, för oj så nödvändiga dom är i en bra jord!

image97

Denna lila ljung blommar redan och kommer troligtvis hålla på mycket länge. Plantorna är mycket stora och cirka 30 år gamla!

image98



14 nov -07

Denna lilla ringblomma trotsar förutsättningarna och blommar glatt fast vintern har kommit på en visit! Det har varit is på vattenpölarna ett antal dagar och vi ovana skåningar huttrar och tittar i garderoberna vad man kan göra åt saken!

image82

Ringblomman ser ännu mindre ut när man ser den i sitt sammanhang! Mot vänster om man står där fotografen stod så kan man se ner till Öresund över åkrarna och den nya vägsträckningen mm. Det är öppet landskap från alla håll utom logens vägg som skyddar från nordliga vindar.

image81


11 nov -07

Is på en vatten pöl imorse hann jag se på väg till kyrkan. Men i kyrkan var det inte isigt utan en härlig och mäktig träff med Herren själv! Ska försöka aldrig glömma det jag hörde, om än det är svårt att återge när man får uppleva den Helige Andes närhet i text.

image78

Morgonsolen sken på östergaveln av det gamla boningshuset som är byggt ca 1820 av mina förfäder. Bågen har alltså min morbror konstruerat av något som hade blivit över på en loppis och nu växer en murgröna vackert i just denna av de tre vi har. Genom bågen ser du en Stjärn magnolia som slår ut till våren men redan förbereder sig.

image79

Kastanjens tjocklek syns lättare nu när den avtecknar sig naken mot himlen.

image80



10 nov -07

Det haglade rejält i omgångar och marken var vit redan på morgonen.
Detta kortet är taget från uteplatsen och häckarna syns mycket mer nu mot den vita marken. Ca 100 år är dom och klippta är dom vart enda år! Minns när jag var liten och skulle försöka hjälpa till med en gammal häcka sax, ibland är det väl att tiden inte står still och att det kommer nytt!

image73

Antingen är det dags att skotta trädgårdsmöblerna, eller ta in dom! Solen sken i omgångar och haglet drev mot norr.

image77

Hallonen är inte helt slut och jag tror att jag ska gå ut imorgon och se  hur dom smakar. Kanske är det djupfrysta hallon på buske ;)

image74

Min rabatt i solens sken och jag har inte alls dragit upp lika mycket som grannen. Jag gillar att se hur länge det går och ofta drar jag upp det på våren när det uppenbart inte har klarat vintern!

image75

Det halgade inte så mycket när jag gav mig ut på en liten vals på uteplatsen för frisk luft vill jag ha varenda dag! Det var dags att skaka kjolen, mössan mm fri från hagel innan den sedan smalt. Praktiskt form av nederbörd på sina sätt.

image76

En Pensé växer fortfarande där den har sått sig själv och inte alls hade stora förutsättningar, så den är tydligen van och ser ut att lyfta bladen i ett försök till glädje gest.

image72

Översiktsbild över en del av trädgården där Buxbomshäckarna nu fick hagelskurarnas vita marktäcke att ännu mer framträda!

image69

Haglet la sig som snösjok på taken och marken, men i rabatten blommar den rosa Rosen om än den fick stryk av hagelkornen som kom i omgångar och tydligen var lokala.

image70

En Kaprifol blommar vackert och struntade tydligen i haglet!

image71


9 nov -07

Denna dagen hade meterologerna talat om hela veckan och sagt att ett väldigt oväder drog in. Förvisso gjorde det verkligen det och inte minst i Holland och England fick dom verkligen märka av det. Här regnade det och blåste det mycket kraftigt, men trots det blev det en fotorunda när det var regnuppehåll.
Ett stort blad från en växt jag inte kommer ihåg namnet på har nu mängder av färger och "blommar" mer än vad den gjorde när den blommade!


image67

Kaprifolen har några orangea blommor kvar och bladverket har blivit gult och lyser vackert.

image68



7 nov -07

Det börjar blåsa kraftigt och det stora gräset böjde sig mycket för vinden och jag är glad att jag köpte ett kraftigt hampa snöre för att binda upp det!

image64

Päronträdet har tappat de mesta av bladen, men jag vill påminna om och om igen att i grenarna finns livet kvar för att bilda nya knoppar till våren och sedan kommer de blomma vackert osv.

image65

Tänk att den blommar fortfarande och bladen så väl har fattat att det är höst/vinter!

image66


6 nov -07

Silverpäronträdet har ändrat färg och nu gäller för mig att inte det blir för sent på eftermiddagen innan bilderna tas för då går blixten igång.

image55

Den innan så intensivt röda Benveden har fort tappat sina blad och de pryder nu gången istället för busken!

image56

En hel del blommor tål ju inte övervintring ute - eller ibland kan det vara osäkert om det går - så nu har Dahliorna skakats rena från torr jord och flyttats vidare för att lämna plats för dessa plantor. Mycket lite vatten och sedan ut till våren i rätt tid igen.

image57

Kottenastern är nu helt röd och nästan lite självlysande.

image58

Ett Lejongap blommar om igen och Taklöken är som den är bland höstlöven och lite blommor som modigt spretar på.

image59

Spaljépäronträdet har också hastigt ändrat färg och tappat blad. Om du bläddrar ner på bloggen så kan du själv se så fort det har gått och nu blåser det ute ikväll så imorgon är det kanske helt kalt. Det är gott att veta att grenarna som sedan ser så kala ut bär liv inuti sig och har planer för nya blommor och päron!

image60

Ett gammalt äppelträd var helt ihåligt och vi sågade ner det i fjol och då tog jag en stubbe där denna Hänglobelia har bott större delen av sommaren. Innan såg man den inte bland allt det andra, men nu syns den desto mer. På marken bakom ligger ett tjockt lager av vackra blad från en av buskarna.

image61

En vit Primula har också missförstått almanackan, men höstlöven har bättre koll på läget.

image62

En vit ros blommar om igen och nu med en bakgrund av Paradisäpple och hängande blad på Rönnsumaken som också börjar fälla sina blad.

image63



5 nov -07

Utsikt över trädgården som grannen nu har ställt i ordning allt mera inför vintern. Mycket  perenna blommor är nerklippta och sommarblommor är uppdragna så komposterna blir allt större och mer välfyllda. Nu syns buxbomshäckarna alltmer tydligt. Men fortfarande blommar det och jag gick in för att i närbild fotografera blommorna som finns kvar idag. Det ser du nedan.

image42

Ytterligare en översiktsbild.

image43

Min röda perenna Vedd blommar fortfarande, trots att jag inte har klippt fröställningarna på länge vilket den annars behöver för att stanna i blomning och inte tro att den gjort sitt precis som de flesta andra blommor. En vit dubbel Matram blommar också här och en gren blommar om för tredje gången på ett hybrid Kungsljus med rosa blommor. Detta finns i min rabatt mm.

image44

Den rosa rosen på gårdens ena rabatt blommar för fullt och har mycket knoppar.

image45

En rosa Cosmos/Månskära blommar, men nu med lite mindre blomma. Den behöver mycket ljus för att slå ut och jag antar att blomstorleken beror på att dagarna är korta. Den har mängder av knoppar och många kommer nog inte att hinna slå ut.

image46

Novemberblomma kallar vi denna men jag kollade på nätet och det är ju en Krysantemum! Den har stått ute och gör så fortfarande men kan alltså inte övervintra utomhus. Vi ska försöka ta sticklingar vilket lär vara lätt.

image47

Vet inte riktigt vad denna blåa blomma heter som vi har på flera ställen och vill inte gå ut nu för att titta på lapparna som faktum sitter kvar vid plantorna.

image48

En gul hög Tagetes som jag har sått själv och som du har sett förut om du har följt mina inlägg. Bladen ser lite blåa ut på bilden, men jag lovar, dom är gröna.

image49

Gula Citrontagetes och orange också småblommiga Tagetes blommar fortfarande på ett antal ställen i gårdens olika rabatter. Också dom kommer från frö som jag plockade in i fjol och så har jag och grannen gjort år efter år. Citrontagetesen luktar citron och den andra har en härlig kryddig doft.

image50

Katten Frisse tvättar sig framför de rosa rosorna och Kärleksörten som står i blom.

image51

Fortfarande blommar det framför entrén!

image52

En av blommorna som står där är denna växt som är vintergrön och vars knoppar nu blir allt rödare under vintern och blommar med rosa blommor till våren!

image53

En självsådd liten pensé blommar försiktigt vid rampen framför entrén. Säkert hade jag hittat fler blommor om det inte hade börjat mörkna och blivit så kallt. Det har varit grått och lite småregnigt vid något tillfälle och inte så skönt åtminstone inte på eftermiddagen då jag gick ut.

image54



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0