Vidare bland höstlöv och blommor som fortfarande blommar, från och med 22 okt. -07

3 nov -07

Rönsumacken har fortfarande bladen kvar och den svarta bågen som min morbror konstruerat på ett dekorativt sätt syns tydligare nu när mycket annat tonar ner.  I bakgrunden långt borta ligger det vi kallar Gödstorpa skog, om än det sedan någon generation tillbaka har blivit allt mindre och nu är det bara en dunge kvar.

image35

Buskarna ändrar färg från dag till dag, mer eller mindre beroende på kyla och blåst. Den så intensivt röda Benveden har nu mycket blad på marken.

image36

Kastanjen är stor och gammal och det är bara få blad kvar och de är gula. På marken ligger bruna nerfallna blad i stora mängder och på allt lyste solen denna dag.

image37

Kastanjens stora gula blad mot en blå himmel när solen sken och värmde upp.

image41

Ett typiskt höstljud är ju kråkfåglarnas kraxande! Tyvärr har jag inte lärt mig skilja på dem, men har observerat att de blir väl många och verkar inte ha någon naturlig fiende. Ljudet är ändå härligt i måttlig mängd, så här på hösten.

image38

Smultron ställen är viktiga att ha i livet och ett har jag nästan utanför dörren. Fortfarande blommor och också bär fanns det denna dag och de smakade gott!

image39



2 nov

Det har blivit så mycket mörkare och dels var det ju så att vi ställde om klockan den 28 okt. Ändå så har denna dagen varit full av ljus och sol, så länge det varade och nästan lite till!

image27



image28

image29

image30


30 okt

Lekstugan med Kottenaster som nu står i full höstfärg. Träden i bakgrunden är höga och börjar bli kala.

image26

Maskros fröställning i motljus. Tänk så många frö och om jag inte aktar mig så blir det mycket att luka sen, men visst är den vacker!

image31

Ett gräs som jag har köpt i år, inte så högt  men skirt och fint, inte minst i den skarpa skuggan på stenen när solen lyste intensivt och lågt på himlen.

image32

Ett högt härligt gräs som jag fotograferat förut fick nu spaljepäronträdet färgskala som bakgrund. Om du är glad för att måla så kan du komma till våren någon varm dag då det är torrt nog för att måla väggen, för det syns ju att det behövs.

image33

Under kastanjen satt jag i solens sken.

image34


28 okt

Den rosa Rosen som finns på min tidigare blogg men då blommar den knappast lika mycket och inte heller lika grön var den i bladen. Den röda Kärleksörten är egentligen den vanliga rosa som i år har fått en rödare ton i blomningen.
Denna dag ställde vi om klockan till vintertid och kvällen kom fort!

image22

Bågen som har varit dold till stor del bl a av en mycket växtkraftig Clematis med gula blommor har vi nu klippt ner och ansat för den ville ge sig upp i träden ovanför och såg ut som ett jättestort skatbo! Jag fick vara med och bestämma var sekatören skulle gå och vi gick djärvt fram. Mycket färg finns ju ändå kvar i Rönnsumacken, än så länge. Fast det blåser kraftigt ute nu när jag skriver detta så vad hittar vi väl imorgon?

image23

Körsbärsträd som också det har vackra blad, men för hur länge nu? Jag njuter och vet att även vinter är vackert och sedan vår!

image24

Körsbärsträdet i förgrunden med gulnande vinbärsbuskar, kastanjen mm i bakgrunden. Man kan se genom och se byggnader på ett nytt sätt.

image25

Från nordöstra hörnan av trädgården tog jag detta kort och huset jag bor i syns längs bort ihop med en stuga. Träden mot väster är nästan kala nu. Där borta i fjärran går nu den öppnade väg 111 ringvägen fram. Vi märker inte mycket av den härifrån, om än det är konstigt att titta ut över en väg och se små bilar susa fram där det alltid har varit åker! Förbryllande minst sagt! Fortfarande är jag lika kritisk till byggnationen av vägen för jag tror inte att den alls var så nödvändig och kostnaderna är stora!

image21


27 okt

Entren där blommorna blommar och inte bryr sig så mycket om hösten än trots att det är sent och snart november!

image20

Denna blomma är tom lite tidig, för det är en Novemberblomma och ska blomma först nu! Tänk att denna blomma vet detta och snödropparna som finns invid väggen här väntar stillsamt i jorden på sin tid.

image19

Novemberblomman och en buffig hög Tagetes som vi har haft många av och jag tror jag sådde dom själv. När jag får tid ska jag kolla i mina fröbeställningar vad den heter och om det är så som jag tänker.

image18

26 okt

Rabatten har verkligen förändrats sedan Dahliorna försvann in och en hel del annat har blivit gjort. Det händer mer i trädgården på kort tid nu än vid någon annan årstid, tycker iallafall jag! Själv har jag inte haft så mycket tid de här dagarna varken för trädgård eller fotografering, men grannen har varit i farten och hösten har gjort sitt!

image14

Jinko baloban håller sina blad fast där är en del andra träd, men det står kanske lite mer i lä.

image15

Översiktsbild och jag låter dig bedömma själva naturligtvis, men visst ser jag en skillnad.

image16

Ytterligare ett kort tagit från trappan utöver trädgården denna dag.

image17


25 okt

Buskpion som har ändrat färg i höstens tid och jag vet inte en gång om blomman var vackrare, om än dom är fenomenala.

image13


23 okt. -07

Det är mycket att göra både de och detta och därför kommer bilderna in lite sent just nu. Denna dag åkte de flesta Dahliorna upp ur marken, knölarna alltså och resten av växten fick placeras på komposten.
image12


image11

I det gamla stallet är nu Dahlia knölarna installade för att torka av från lera och fukt. Banan kartonger kan man ha till mycket, även här är dom bra. Senare när knölarna är torra och fina så åker dom in i ett annat utrymme och då gäller det att inte missa i markering av vilken knöl som är vilken! Alla ser nu nästan likadana ut, trots att skillnaden ju varit uppenbar tidigare! Mirakel på mirakel!

image10

En av mina assistenter hjälpte mig med att gräva upp Dahlior. Märkte att jag faktum har samlat på mig ett antal och faktiskt fler än jag tänkt på!

image9


22 okt. -07

image7

Frisse på väg ut genom fönstret när ingen ville öppna för honom och han ville ut.

image8

Fortfarande är färgerna vackra i trädgården och Dahliorna har märkligt nog klarat en del frostnätter, om än det inte har varit mycket minus så har alltså marken varit vit.

image2

Ljuset var helt fantastiskt denna dag, iallafall en del av dagen. Med tanke på att det så snart ser så annorlunda ut så vill jag frossa lite i bilder nu!

image3

Frisse smyger fram lite här och där och han ger intryck utav att vilja låtsas att han bara råkar finnas i närheten trots att det är uppenbart att han söker vår närhet och sätter sig perfekt för kameran. Här har Hortensian slagit över i färg både i blommor och blad på ett härligt sätt!

image4

Spaljepäronets blad i höstprakt på söderväggen, krassen syns mm

image6




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0