Vilken bild har du av Jesus? Han lever och är väldig Gud! Lite om Bibelns ord mm!

28 dec -07


image120

Så här vid jul skrev jag en insändare i Helsingborgs Dagblad och den kom in. Jag infogar här under det jag skickade in, om än jag har något minne av att rubriken var ändrad till det bättre. En bild hade också lagts till på en krubba.

Det är jul och krubban är tom!


Visst, i din julkrubba ligger ett litet barn och kanske du tänker en tanke när du sätter upp krubban på vad som skedde i Betlehem en gång. Låter det konstigt att säga att krubban är tom? Att jag säger så beror inte på att jag inte tror att Jesus verkligen kom till denna jord och föddes i ett enkelt stall. Anledningen är att jag vill peka på vem Han är idag, som Gud sände för att hjälpa och rädda människor.

Det är ett mirakel att Jesus valde att komma till oss på detta enkla sätt, Han som är konungarnas Konung och herrarnas Herre!

I ett Bibelord från Jesaja bok kap. 9 vers 2,6 står det: "Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus; ja, över dem som bo i dödsskuggans land skall ett ljus skina klart... Ty ett barn varder oss fött, en Son bliver oss given, och på Hans skuldror skall herradömet vila; och Hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste."!

Med tanke på att Jesus lever idag och verkligen är "Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste", så finns det skäl att önska alla en riktigt God jul! O, vad jag önskar att du stannar upp mitt i det mörker som råder i vår värld och tänker på den Frälsare som har kommit för att visa oss vägen! Han längtar efter att vi ska öppna dörren för Honom och fråga efter Honom! Har du tid att låta bli? Han säger själv: " Såsom ett ljus har jag kommit i världen, för att ingen av dem som tro på mig skall förbliva i mörkret." (Johannesevangeliet kap. 12 vers 46)

Gunnel Larsson

Hamnkyrkan i Höganäs



Så här i efterhand tänker jag att jag skulle skrivit om det miraklet som det är att Gud verkligen sände sin son i mänsklig gestalt ner till denna jord! Ett barn blev till genom den helige Ande och en jungfru födde världens Frälsare som fick sin första boning i ett stall!  


2 nov -07

I Bibeln står det mycket som är mer än aktuellt, t o m det som kommer att hända i framtiden. Ett av orden som du kan se en del av nu men som inte var synbart när det tecknades ner är från Uppenbarelseboken 13:14-18 i Bibeln.

Det står så här: " Och genom de tecken, som det har fått makt att göra i vilddjurets åsyn, förvillar det jordens inbyggare; det förmår genom sitt tal jordens inbyggare att göra en bild åt vilddjuret, det som var sårat med svärd, men åter kom till liv. Och det fick makt att giva ande åt vilddjurets bild, så att vilddjurets bild till och med kunde tala och kunde låta döda alla som icke tillbådo vilddjurets bild. Och det förmår alla, både små och stora, både rika och fattiga, både fria och trälar, att låta giva sig ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen får vare sig köpa eller sälja något, utom den som är märkt med vilddjurets namn eller dess namns tal. -   Här gäller det att vara vis; den som har förstånd, han räkne ut betydelsen av vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sex hundra sextiosex."

Med tanke på det konto kort och att många redan använder sig av kort istället för pengar och drar kortet dag efter dag så är ju en del av möjligheterna för detta ordet redan här. Lika så finns det data chips att sätta under huden med all fakta om en person bl a ekonomi. Det fanns ingen möjlighet för det när ordet skrevs ner, men nu finns möjligheterna här mitt framför våra ögon.

Om du vidare läser i tex 2 Tim 3:1-5 så ser du en måttstock som du kanske känner igen dig i om du tittar tio år tillbaka i tiden och jämför med hur det är nu. Det står där följande:
- "Men det må du veta, att i de yttersta dagarna svåra tider skola komma. Ty människorna skola då vara själviska, penningkära, stortaliga, övermodiga, smädelystna, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa. kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, fientliga mot det goda,  förrädiska, besinningslösa, förblindade av högmod; de skola älska vällust mer än Gud. de skola hava ett sken av gudsfruktan, men skola icke vilja veta av dess kraft. Vänd dig bort ifrån sådana."
Jag tycker måttstocken visar att Biblens ord är sanna och att Herren vet hur vi människor väljer att göra. " Ett sken av gudsfruktan, men skola icke vilja veta av dess kraft", står det alltså i detta Bibelord och också det är ju en varning!

Fick syn på en artikel i Helsingborgs Dagblad om  "En bild, drygt 16 miljarder pixlar stor, som föreställer Leonardo Da Vincis målning Nattvarden finns nu på en sida på nätet. Konstintresserade världen över kan få en detaljerad bild av det kända konstverket" Artikeln är publicerad den 30 okt -07 och du kan hitta själva bilden på följande adress: http://www.haltadefinizione.com/en/cenacolo/look.asp

Jag är säker på att trots Da Vincis fenomenala konstnärsskap så såg det inte alls så ut vid den första Nattvarden som denna tavla visar! När jag slår upp i Bibeln och läser i Lukasevangeliet kap 22 vers 14 och vidare därefter, så står det där om hur det hela var och gick till. Man kan direkt i texten se att Jesus och apostlarna lade sig till bords. Man kan också läsa om tonen i samtalet vid bordet om att apostlarna klart var medvetna om att Jesus är Herre. Inte skulle väl då några sitta och småprata för sig själva som på tavlan. Om det var du som satt till bords med Herren över himmel och jord så tror jag nog att hela ditt fokus är direkt koncentrerat till Honom för att inte missa ett ord! I hela mitt inre är jag säker på att Da Vinci menade väldigt väl med tavlan. Det är sannerligen inte lätt att med pensel få fram Jesus storhet och visst var det så att Han kom i mänsklig gestalt till denna jord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0