SOMMAR har det blivit och det syns sannerligen nu!

30 Juli -08

Besök i trädgården av en liten Jennifer som fiskar efter katten mitt i rabatten! Mycket på gång och jag hinner inte riktigt med bloggen om än fotona blir många.





19 Juli -08

Benvit Lilja med Blå Tremastarblomma. En fluga vill också vara med på fotot.



Gul hög Lilja i blom. Inte minst är jag imponerad av ståndarna och den i det här fallet brunorange delen på den mycket smala toppen av ståndaren. Tänk att tex en humla kan landa här utan att den bryts! Jag tror på en intelligent skapare och inte en big bang!



Ytterligare en lilja i blom och inte minst här ser man "landningsbanan" för den insekt som ska pollinera liljan för att kunna föröka släktet. Allt i naturen och skapelsen bygger ju på att vidare förökas, också liljor.





9 Juli -08


Det var länge sedan jag lade ut någon bild för mycket annat har hänt. Trädgården blommar trots torka och här ser du en bild på en Montbresia som har övervintrat ute och redan blommar framför Zebragräset.



Pionvallmo med fröställning och pollinering pågår för det ser humlan till!



En av Yuccapalmerna i blom med en perenn rosa Malva framför och en Plymspirea i bakgrunden i kvällssol. Yuccapalmen är alltså en sort som växer ute och inte den vanliga krukväxten.



21 Juni -08 Midsommardagen

Frisse på en sten i kvällssolen mitt ibland alla blommorna.


Prästkragarna var överblommade och mängder av frö fanns i en del så det var på tiden att luka bort och klippa ner i stort sett alla plus annat som skulle bort. Rullebör (skottkärra) efter rullebör mellan rabatten och komposten blev det. Det är roligt när det syns och behövs. Nu syns nya växter på ett annat sätt och en del hittade jag som jag hade glömt bort i mängden. Några skurar kom på förmiddagen men marken är torr så det finns stora sprickor på en del ställen.




17 Juni -08

Frisse i skuggan av min kvällssolsbelysta rabatt såhär i midsommartid. Koltrasten sjöng säkert i kör med andra fåglar en sång om sommar och härlighet! Vi kan gå på luktpromenad mellan kaprifol och rosor, livet är härligt inte minst i såna här stunder!



Dubbel Pion Vallmo som sådde sig här bland alla de självsådda Prästkragarna och Mattramen. Vallmons knopp hänger ödmjukt med huvudet ända tills den slår ut i full prakt!




13 Juni -08

Fredagen den trettonde och en del människor har haft det jobbigt och förväntat sig strul pga detta. Jag är glad att jag vet att Herren i Biblen (2 Korintierbrevet kap 6 vers 2) säger: "Jag bönhör dig i rätt tid och hjälper dig på frälsningens dag. Se, nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag.". Alltså har jag inga problem med fredagen den trettonde.

En rosa ros bland många rosor som blommar i trädgården nu. En del har mycket knopp och nån har tom blommat över redan.


En del av min rabatt där Prästkragar och en dubbel Mattram har självsått sig i riklig mängd och jag har låtit härligheten växa och nu njuter jag i midsommartid och solnedgång av fägring!



En annan del av min rabatt där Zebragräset, en blå härlig blomma, en grupp gul Lysmakia, en rödorange ros m.m. lyser upp tillvaron och också här har prästkragarna placerat sig lite här och där. En del har jag dragit upp och andra får gärna vara kvar.



12 juni -08

De dubbla stora Kungsljusen självsår sig och växer som vilda här i mängd! Varenda stängel har mängder av små blommor! Du ser några av byggnaderna på gården på bilden.


3 Juni -08

Kvällssol mellan träden och snart är det midsommar! Åkrarna och gårdarna vilar i ett stilla dis.
image72

Min gula klängros har börjat blomma nu och det är massor av knoppar. Minns inte om det var i december som jag senast tog foto på denna rosen, men sent var det och inte så länge sedan!
image73

Prästkragarna i kvällssol och närbild.
image74



2 Juni -08

Fingerborgsblommorna mm blommar vid söderväggen, självsådda men välkomna!

image68

Närbild på en vit fingerborgsblomma och man förstår var namnet kommer ifrån för likheten med en fingerborg är ju uppenbar.
image71

Rosorna har börjat blomma på flera ställen och till och med upptäckte jag att en har blommat över där den står lite undan! En blomma fanns kvar och den tog jag in idag för att njuta av doften!
image69

Denna kaprifolen köpte jag nog ifjol och jag minns inte hur den kommer att se ut så nu är jag jättenyfiken på att följa denna stora knopp och se vad det blir. Kanske har jag kortet kvar någonstanns i min pärm men jag har inte gett mig tid att titta. 
image70

1 Juni -08

En stor lila rodedendron i full blom, det är mäktigt och inte minst när man tittar in och ser varje liten blommas skönhet både i närbild också på helhets avstånd. Humlorna gillade också dagen och arbetade för fullt.

image66

Prästkragarna blommar i mängder nu och dom har sått sig själv år efter år. Att det år så torrt gör dom skörare och dom hänger lite hit och dit men jag tycker jag att det ser skarmigt ut och dom hade inte gått att binda upp utan att brytas.

image67

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0