Höst med alla dess färger, dofter och en hög skön luft!

23 okt - 08

Översiktsbild som visar hur mycket som kan hända i färgväg på hösten! En ljuvlig tid att njuta av och nu har jag köpt över 5kg nya lökar på ett erbjudande på 50% av priset! Mycket fina lökar och en bra hemsida med mycket att välja på och bli frestad av hittar du här http://www.fromedposten.se/ 

Efter vinter kommer vår och då kommer det blomma med ännu rikligare mängder än i år!


En stor buske av en sorts Benved är nu eldröd, Kärleksörten står i en lång rad med härlig färg, Jiko Baloba har nu gula blad, en hög vit dubbelblommig Cosmos blommar i stora stånd, Dahlierna blommar fortfarande också en del rosor mm!




25 sept -08

Översiktsbild en somrig höstdag - brittsommar eller indiansommar? - med hög luft, kråkor som kraxar, ekollon som ramlar ner med en duns ihop med äpplen och allt det där andra i höstsymfonin! Vinter, vår, sommar och höst, allt har sin tjusning!

En mörkröd ny Dahlia för året i solens ljus och jag  har stöttat upp den med en gardinstång inköpt på loppis!



20 sept -08

En fjäril landade bland denna perenna höstfröjd, Aster om jag minns rätt när jag är trött.



Under hela mitt liv har denna stora kastanj stått där den står, än så länge!!! Någon gissade på att den kan vara uppemot 200 år, men det vet jag inte. Nu är grenarna sköra och gamla, med risk för att de ramlar för höststorm så blev valet att såga ner det!!! Hu, så sentimentalt och förändrande! Det öppnade upp för mycket mer luft och ljus och imorgon faller nog slutgiltigt själva stammen och en svår gren som hänger över huset.

Om du tittar under den 23-28 januari så ser du Kastanjen kal med vintergäck inunder och du ser hur stort trädet är i omkrets.

Tänk dig för innan du planterar ett träd men också om du inte planterar ett träd :) Sätt dem inte för tätt och för nära huset, för de kan bli stora med tiden.





Den 13 September -08

En fet humla på besök i en röd Sedem (Kärleksört).



Den 11 September -08

En ny Fuchsia som jag har tagit hem som stickling från Rockdala på nätet i våras. Den blommar nu härligt och lär vara vinterhärdig! Namnet är Chillerton Beauty.




Detta har jag för mig är av de äldre sorterna som har övervintrat i stallen med min grannes fina sinne för tingen.




Afrikas blåa lilja (Agapanthus) som just nu blommar på sitt sista andetag för detta året på ett antal ställen i trädgården. Buxbomshäckarna är mycket gamla, många och långa, det finns sedan senare också stora klot av buxbom på ett antal ställen.



Vit fluffig Dahlia som just nu blommar på backen utanför mitt hus, en bland många Dahlior som förgyller och lyfter trädgården nu!



Den 29 aug -08

En gulbrun solros som är stadig i stammen och blommar länge har jag letat upp på nätet och den har varit med ett antal år nu med frö från egen skörd. Här kom en fjäril och förgyllde blomman ytterligare!


Vulkandahlian blommar i mängd och höjd i grannens trädgård och jag har fått en jag också av knölarna som har förmerat sig från år till år gemon god förvaltning.  




En låg dahlia som jag fick tag i för några år sedan och som sedan har förgyllt min rabatt år efter år!



Den blå Agapantusen - afrikas blåa lilja - blommar på ett antal ställe i trädgården  och den har också förmerat sig och blivit delad många gånger under åren. Också den precis som dahliorna tar vi in i stallet där det är frost fritt och torrt på vintern.



En ny vitrosa Dahlia med en stor blomma förgyller förövrigt den blåa rabatten, fast den får sällskap av rosa och vita Cosmos.


Den 28 aug -08

Det var länge sedan jag skrev och la in foton för bloggen har varit jobbig och jag har haft för mycket att göra.  Känna ändå roligt att dela med sig av alla blommor som är med och glädjer min vardag! En del av min rabatt i höst blomning en dag då himlen var grå i fjärran.



Översikts bild över grannens och mina förfäders rabatter där nu Dahlior mm fyller rabatterna efter sommarens tillväxt. I fjärran syns åker och gårdar mellan de höga träden runt gården.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0