Vinter, vila inne och dagar av skönhet också ute nu!

Alla hjärtans dag är det idag och jag hoppas att det är alla andra dagar också! Det är tillika fredagen den 13 feb -09 och då vill jag påminna om att "Guds nåd är var morgon ny." , alltså behöver du inte vara rädd för datumen. Tog en härlig promenad i den soliga men mycket kalla eftermiddag och då menar jag kallt på kustnära Skånskt vis :-) Jag tog katten från soffan där han låg i solen och han älskar promenader ihop med oss, alltså lägger jag ett av korten på honom här under. Tänk på att han har pälsen på sig så han har inget att gnälla över sin mattes tilltag och det gjorde han verkligen inte heller, han går som en liten valp vid min sida och hoppar högt emellanåt för att låtsas som att han inte är så intresserad. Han som många andra vill ju visa att han har en egen vilja, fast jag vet det redan!




Den 12 feb -09 så tog jag en del foto på några av de blommor och buskar som blommar nu under katten Frisses och min promenad.
Jag köpte 2 nya buskar på rea i höstas, den ena skulle blomma i januari och den andra i februari men båda blommar nu sedan en tid tillbaka! Om jag nu minns rätt så är det en Trollhassel och den ena är orange och ska nog blomma i februari medan den andra är gul och hade januari som blommånad. Lapparna ligger här någonstans och jag trodde jag hade dem i en av pärmarna, men ack nej! Underbart med färg i trädgården redan nu och jag tror faktum att årets månader är täckta nu med något som blommar! Mindes rätt när jag gick ut och kollade på Google och du kan läsa mer om denna väldoftande busksort här





Snödroppar och vintergäck har varit med ett tag nu och allt fler vintergäck dyker upp dag för dag! Julrosorna har blommat sen, jag minns faktiskt inte riktigt när.






Det var länge sedan och jag beklagar att jag inte har haft så mycket tid att lägga in av de underbara bilder som tillvaron berikat mig med genom min omgivning!




Den 30 dec -08 så lade sig frosten över alla små grenar, stora träd och allt övrigt, utomhus! :) Underbart vackert, om än bar frost kan skada växtlighet. Julrosorna har börjat blomma för ett tag sedan, om än de säckade tillfälligt denna frostiga dag. Häftigt att de reser sig när det blir lite varmare igen och verkar helt oberörda av vad de har gått igenom.



En gul ros gömmer sig under ett frostigt blad i sin glädje över att blomma den näst sista dagen på året!




Och snön lyser vit på taken...     Tänk, frost på vartenda litet blad, Herren glömde inte ett enda när han satte silver och glans på tillvaron denna dag fast det skulle smälta mycket snart!



Väl att det är varmt inne och att vi bor i ett land där man har tak över huvudet i vinterkylan! Kanske nån tänker på Israel nu, för det gjorde jag. Det är hemskt det som händer, men det är också hemskt det som har hänt i jag tror där 6 eller 8 år då bomber har skickats in i Israel och självmordsbombare har spridit skräck och död ikring sig! Jag minns hur Palestinska barn fick lära sig kasta stora stenar mot Israeler  och alla vet att det är livsfarligt, fast det var ingen som nämnde farligheten i media och det tycker jag är mycket märkligt. Att döda är aldrig rätt men jag kan känna att det också är knepigt om en regim inte skyddar sin befolkning och försöker få slut på det som hotar och fördärvar. Jag har inte råd på vad som ska göras, men jag vill förstå också Israel och varför de har gjort som de gör.




En gul ros som jag flyttade för att den inte ville blomma mer än en gång på året har nu fått för sig att blomma betydligt längre! Zebragräset står vackert i bakgrunden och med blixt i vintermörkret så kan man förlänga dagen i trädgården!



Tänk som sagt så skönt det är inomhus och med ljus av skilda sorter! Om än det går åt energi så tänder jag en lampa i mörkret och ibland betydligt mer än en! Typiskt mig att ha en lampa i blomform, det tänkte jag faktiskt inte på.





Vet ni vad jag har gjort? Drabbats av löknojja! Lökigt va? Skrik inte ut det för högt men när jag fick fina erbjudanden på mycket vackra vårlökar så kunde jag inte låta bli att förkorta vintern på mitt lilla vis så nu är över 600 nya lökar i jorden på min gamla fädernesgård! Här finns många gamla sorter av mer eller mindre fenomenala arter. När jag letade efter lökar så förstår jag att vi har en skatt i jorden sedan mycket långt tillbaka av lökar, om jag inte visste det innan. Ska bli häftigt roligt till våren och en buske ska blomma i januari som jag köpte på rea och en annan i februari!

Jag har fått skapa nya pärmar för att få plats med påarna till lökarna och nu kan jag bläddra och njuta för att se vad som ska komma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0