Allmänt om assistans


Lagen om personlig assistans kom den 1 jan 1994 och blev en revolution i våra liv som fick del av denna rättighets lagstiftning! Det är försäkringskassan som praktiskt administrerar assistans när en person har rätt till assistans över 20 timmar i veckan och annars är det kommunen.

I grundtexterna i assistanslagen finns följande principer och lagar:

I 5 § LSS beskrivs att verksamhetens mål och allmänna riktlinjer "skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhället för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra"

Detta är ett uttryck för de bärande principerna i handikappolitiken,

d v s, tillgänglighet, inflytande, delaktighet, självbestämmande, helhetssyn och kontinuitet. (Nya sociallagarna, Nordström & Thunved 2002, s. 378.)

Detta innebär i praktiken att den som har ett funktionshinder har rätt att leva på samma villkor som andra personer i samma ålder, enligt svensk lagstiftning.

Jag kan som assistans berättigad välja om jag vill ha min assistans ordnad via kommunen, kooperativ, assistans företag eller helt enkelt hålla i det hela själv. För min del har jag valt att vara med i ett kooperativ som vi som är brukare av assistansen är medlemmar, har medlemsmöten, årsmöten och på så sätt gemensamt stå bakom kooperativet mer eller mindre aktivt. En grupp personer anställs för att administrera allt praktiskt som det innebär att vara arbetsgivare i Sverige idag.


Om du är med i facket så är det kommunalarbetarförbundet SKAF som är det som gäller om du arbetar som assistent, tycker de allra flesta. Allmän rekommendation är att vara med i A-kassan, om du inte vill vara med i facket, vilket självklart är frivilligt.



Under ett antal år har jag föreläst om assistans och här kommer ytterligare några bilder som jag har haft som overhead bilder då.

När jag har föreläst så har det varit inför grupper av blivande assistenter och ibland undersköterskor, så bilderna är av lite allmän natur men handlar klart också om assistansens grundpelare där ord som valfrihet, självbestämmande och integritet är grundbyggstenar i assistanslagstiftningen.



image1


Under en period så var jag ofta på kurser och medverkade i och vid föreläsningar i handikappfrågor. Bl a då såg jag tyvärr vid en del tillfällen att personer som hade assistans blev "styrda" av assistenter och det var ju inte minst det vi skulle komma ifrån när assistansreformen gick igenom. Att ha hemtjänst som tidigare var det som gällde innebar stora begränsningar i vad man kunde och fick göra, enligt reglementet. Det  "schemalåsta mönstret"  har ju lagen nu satt oss fria ifrån och nu gäller det att leva i den friheten!

Bilden här nedanför har betytt mycket för mig sedan den dagen för mycket längesen då jag för första gången fick syn på den! IL står för independent living och det är en rörelse som många assistanskooperativ hämtat in tankar från och på olika vis tillhör.


 


 Bilden här nedanför kan verka lite negativ, men tyvärr kan situationen i en relation mellan två personer där en är i beroendeställning bli så tokig. Välvilja är inte alltid bara positivt, om än den är väl menad. Under vecka 21 -08 så sänder P1 en serie under rubrik ''Välviljans Apartheid''. Orden kan låta konstiga, men troligen inte för den som under många år har levt i beroendeställning till andra människor för att kunna klara sina dagar. Om du vill se P1:s sida om detta så klicka här så kommer du direkt till den sidan.


image5





























Om du vill veta mer om assistans så kan du t.ex. klicka på följande länk http://www.intressegruppen.info/ 

Även på arbetsförmedlingens hemsida kan du läsa om assistans på följande länk http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=107  faktisk tycker jag att AMS har beskrivit yrket på ett ganska bra sätt, även vardagen för många av oss är så olika så det hade kunnat komma fran tydligare! En del gillar fotboll och går gärna på alla matcher som finns och missar inte sport programen på TV, en del älskar hästar och lägger sin fritid på detta och så vidare.

För min del har jag alltså valt att ha administrationen mm ordnad genom Kooperativet Lila i Lund http://www.kooperativetlila.se/ som har den härliga loggan som ligger längs upp på denna sidan och  visar på att man inte behöver vara så bunden, trots ett funktionshinder och att man använder rullstol!


Kommentarer
Postat av: Per Johansson

Hej,



Jag har precis läst det mesta i din blogg, och jag vill bara förmedla att jag tycker du skriver riktigt bra. Eftersom jag arbetat många år med författare så tycker jag att jag har rätt att tycka i denna fråga!



Allt gott hälsar



Per

2008-06-12 @ 09:59:51
Postat av: Gunnel

Hej Per!

Stort tack för dina ord, de värmde att höra och det är viktigt för mig att försöka förmedla vad assistans i mitt liv betyder mm.

Vänligen

Gunnel

2008-06-21 @ 00:43:41
Postat av: caroline

Hej.

Bra blogg!

Hade jag bara haft körkort så hade jag utan tvekan sökt tjänsten.

Bor i Höganäs så det had varit nära och bra=)

Ha det bra.

Mvh. Caroline

2008-08-31 @ 17:18:16
Postat av: Gunnel

Tack ska du ha Caroline för en rar kommentar, sånt är alltid kul!

Allt gott själv önskar jag dig

Vänligen

Gunnel

2008-09-01 @ 02:23:38
Postat av: Dzenana

du görde min hjärta mär store jag skulle vara glad om jag träfa dig

2008-09-08 @ 15:58:40
Postat av: Gunnel

Förstår inte riktigt vad du menar Dzenana men jag hoppas att jag uppfattar dig rätt om jag tror att du tycker om att läsa det jag skrivit. Har tyvärr lite ont om tid nu men om det är något speciellt som gör att du vill träffa mig så nämn det gärna.

Vänligen

Gunnel

2008-09-08 @ 21:53:07
Postat av: Marie

Hej!

kunde inte sluta läsa det du skrivit. vill uttrycka min sympati och uppskattning för ditt tydliga resonemang. Det är bra och det är bra för det gäller inte bara relationer mellan assistenter och brukare. jag menar det du skriver om går ju att praktisera på vilka relationer och människor som helst. jag har inte något fysiskt handikapp men har varit tvungen att söka stöd för att söka jobb(har varit arbetslös länge). jag har upplevt många av de svårigheter du beskriver och mår oftast sämre och känner mig dränerad istället för påfylld när jag pratat med någon som har betalt för att ge mig support. många skulle bli klokare av att läsa dina ord. har du tänkt på att ge ut en bok?

MVH Marie

2008-09-17 @ 23:11:27
Postat av: Gunnel

Tack så väldigt mycket Marie för dina fina ord om min blogg, det värmde verkligen! Av hela mitt hjärta önskar jag dig att du får det jobb du behöver, passar för och kommer att trivas med, i Jesu namn! Har hört mer än dig som har känt det mer än motigt när man söker jobb och i arbetssituationer, du är inte udda och konstig. Samhället har blivit hårt och kraven är många, då är det inte alltid lätt att vara människa.

Var riktigt rädd om dig och tro inte på alla "kloka" ord utan sanera med lite sunt förnuft i det du hör.

Med mycket vänlig hälsning

Gunnel

2008-09-19 @ 00:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0