Rekrytering

Rekrytering

När jag har rekryterat så har jag skrivit ung så här.

Jag söker dig som stämmer in på följande beskrivning, så gott det går:
- kvinna
- helt rökfri (jag klarar dåligt cigaretterök)
- du är ca 1,65 m lång, eller längre (pga att det behövs för en del moment i arbetet)
- rimlig datavana, om än du inte behöver vara datatekniker=) och kunskap i att skriva på  svenska för jag behöver kunna diktera.
- du kan arbeta på en tjänst som inte är mycket större än denna och ändå har möjlighet att  stanna kvar, för jag önskar inte ha en cirkulerande assistans.
- du ska kunna underlätta min arbetsledning genom att ha god kommunikationsförmåga,  sunt förnuft och ändå inte vilja ta över mitt själv bestämmande i mitt liv.

- du är lyhörd. Att kunna förstå och läsa av en situation är en konst som alla mer eller mindre besitter och viktigt är för mig att inte behöva säga saker som egentligen är självklara. Om du tex. står i en kassa efter en person som inte lägger upp sina varor på bandet utan pratar med en bekant i kassan bredvid, så skulle jag inte kalla den personens beteende lyhört. En sådan brist på helhetssyn kan verkligen störa omgivningen, om det inte finns uppenbart skäl till handlingen. Liknande kan det vara här, om än mycket kan vara en inlärningssak.  

- du behöver absolut ha bil för att ta dig hit ut på landet och körkort för att kunna köra min bil. Se nedan.
- du har en kalender som är flexibel nog att med råge ta ett schema här.
- du har en rimligt god fysik.
- dina lönekrav ligger i nivå med ingångslönen på 100 kr/timmen, om inte du med stor sannolikhet tror att just jag har behov av dina tidigare kunskaper. Jag får inte spräcka budgeten och jag tycker personligen det är taskigt mot  mina vana assistenter som redan jobbar här och gör ett bra jobb, om din lön skulle bli betydligt högre i förhållande till deras kunskap och nuvarande löner. Jag väntar hellre på rätt person och lappar schemat än höjer löner över denna policy och våra möjligheter. Någon har begärt 125 kr/timmen och en sådan grundlön skulle helt slå omkull både min lönepolicy och budgeten! Jag  vet att på en del ställen där arbetsuppgifterna är mycket allvarliga och kraftigt ansvarsfulla kan tex. komunerna tvingas höja, men det är heller inte vad jag vet deras genomgående policy. Jag kan naturligtvis inte höja löner efter allas önskemål, för då blir det mitt eget ansvar att betala mellanskillnaden mellan Försäkringskassans utbetalningar för assistansen och den lön jag har givit efter för.

- att du skickar en saklligt personlig beskrivning och ett enkelt CV med vad du har gjort tidigare och dyl.
 
- svara på dessa frågor enkelt och rent så inte pappershögarna blir för tjocka för det blir annars faktum väl mycket papper och det är därför ett måste för en något trött arbetsledare. 
Jag har läst många långa handlingar utan tel.nr och dyl. som ju alltid ska tillhöra en handling från en intresserad person. Om du inte är intresserad och har trycket på dig att söka så försök ge mig en vink i början av din ansökan! 
  
  Skicka gärna ett foto på dig för då är det lättare att hitta i handlingarna och mitt bildminne är mycket gott och hjälper mig i pärmbläddrandet.

 
  Välkommen och om du har sökt tidigare och ser att du har tillägg som jag behöver veta, så hör gärna av dig igen!

Jag har under åren förvisso fått många ansökningar som regel när jag har annonserat. Men när min möjlighet att hitta den person som allra bäst verkar stämma in i mitt liv kanske inte hunnit svara än så har jag heller inte beslutat mig och intervjuat färdigt, om än jag verkligen har intervjuat ett antal personer. 
Ingen beslutsångest råder hos mig, men ett stort allvar i ett mycket viktigt beslut ligger då framför mig och då kan det få ta lite tid. Som väl är så har jag oftast haft tiden och då tar jag vara på tillfället att noga läsa ansökningar gång efter gång och intervjuar desto fler. 
Ibland är en ansökan så lätt, rakt skrivet och innehåller den fakta som jag efterlyst i min annons och jag blir verkligen glad!
Ett tips är till dig som är verkligt intresserad att du tar och kopierar de punkter jag har skrivit i min annons på ams under rubrik "Vem är då du:" och att du enkelt fogar in dina möjligheter på dessa punkter som jag där ställer och som jag vet att jag behöver ha svar på.



Naturligtvis är det så att när jag sökt efter en ny assistent under alla åren jag har haft assistans så har jag fått många fina svar.

Alla vet idag att Arbetsförmedlingen ligger på starkt och att den som går arbetslös ska söka en mängd olika arbete. Även jag är djupt medveten om detta! Vågar jag ge dig ett tips att svara på det du ser behövs här och som du inte har möjlighet till på ett klart och tydligt sätt så förenklar det verkligen.
När jag har behövt sätta in en ansökan efter ny assistent och om då alltför många av ansökningarna har varit ofullständiga, slarvigt och kryptiskt skrivna, så blir jag inte glad. Tänk dig själv att sitta med mellan 30 - rekord 150 ansökningar (tror jag det var) och försöka förstå vem personen bakom handlingarna är! Även efter en intervju som tar en stund så kan jag inte säkert veta vem det är jag har mött. För att veta vem någon är krävs tid och ibland kan bra dokument och referenser klart underlätta.

Valet är mitt och det är unikt och fantastisk tillfälle för mig att få lov att välja vem som ska komma inom mina dörrar. 

Om du har sökt jobb här och nu undrar varför jag inte hört av mig så vill jag verkligen påpeka att det går inte att anställa fler än man behöver och det är tidsödande att intervjua så jag kan inte kalla alla som svarat till en intervju. Det betyder alltså inte att jag tycker det är något fel på en person om inte jag har hört av mig till för en intervju.

Det är sedan först efter mitt beslut som Kooperativet hjälper mig att skicka ut svar till de som inte fick tjänster här.
Jag tackar dig för visat intresse om du är en av dom som skickat in en ansökan och jag tackar också dig som inte skickade in en ansökan för att du såg t ex att du inte har bil, körkort eller på annat sätt inte stämmer med det jag ville ha besked om i annonsen.

Eftersom jag bor på landet och här inte går några bussar så kan jag t ex inte anställa någon som inte har bil och körkort.



När jag väljer vem jag ska anställa så försöker jag bedöma vem jag tror kan assistera mig på ett sätt så jag kan leva så normalt som möjligt. Jag anställer den assistent som jag bedömer lämpligast att jag behöver för att få just personlig assistans och då naturligtvis med den absoluta förhoppningen att vi ska kunna trivas mycket väl ihop med varandra och att vi båda ska känna stimulans i vardagen.


Visst finns det rutiner i mitt liv men som person är jag en mycket flexibel människa som gillar att ta mig för olika saker. Långt ifrån ett "löpande band" kan man beteckna arbetet här och ofta får jag höra mina assistenter säga när de har jobbat ett pass på 11 tim. : - " Oj, vad tiden gick fort! "
För den som gillar oregelbundna pass där man kan ha mycket tid över på dagarna efter att ha jobbat mycket när man är på plats och ibland jobbat på dagen och en annan gång på natten, så vet jag att detta kan vara en mycket bra lösning för att tjäna pengar och ändå ha en frihet att göra vad man vill på sin ledighet. Visst finns det pass som ligger på obekväm tid - typ helger och nätter - men då får man ju desto mer i plånboken. Hoppas att jag inte skriver det som är självklart för dig, men jag vill inte missa någon som inte först tänker på dessa fördelar med detta arbetssättet.
När jag har sökt en assistent så är det först och främst en person som tycker att det låter intressant att assistera mig, men jag betonar att det är ett arbete och att lön betalas ut enligt kollektivavtalen mellan KFO och Kommunalarbetarförbundet.


Här kommer en liten förklaring till varför jag har annonserat på AMS flertalet gånger på senare år:

Egentligen behöver jag kanske inte förklara detta, men för att inte löpa risken att någon kanske tror att det kan bero på att jag på något sätt kränker eller far illa fram gentemot den som är anställd här, så vill jag ändå skriva några rader.
Assistans har jag dygnet runt och också lite dubbelbemanning, alltså blir det mer än en person på schemat. En del assistenter har stannat länge och andra har inte blivit lika långvariga, av mycket skilda skäl. 

Under år 2005-2006 så hade jag en tuff tid pga att flera assistenter blev gravida och alla har tyvärr inte återkommit hit bl a på grund av saker som brist på nattis mm. Visst var det roligt med magarna som växte och vi fick lära oss att assistenten kunde lägga sin mage - när den blev allt större - på sängkanten när jag behövde hjälp :)

Roligt är det också med alla underbara barn som har fötts. På dessa åren har (hjälp, jag minns inte namnet på alla :) ) men Vendela, Lina, Ritas dotter och Carinas son och någon mer sett dagens ljus. Skvallra nu inte för mammorna att jag har glömt namnen på deras ögonstenar :)

Men baksidan på slanten för min del har varit att det har blivit mycket rekrytering och brist på kontinutet. Som de flesta vet så var det inte bara här som babyboomen under dessa år på något märkligt vis inträffade och faktum är att sen jag fick assistans 1989 så har ingen tidigare blivit gravid. Jag kommer ändå inte sluta anställa personer i fertil ålder pga babyboomen, när jag behöver en ny assistent.

Nu i vår så är det tre assistenter som har flyttat till annan ort och pga körvägen - som ju kostar mycket med dagens bensin kostnader - och den tid det tar att köra så har tyvärr alla tre tvingats säga upp sig!!! Flyttningarna har skett av helt olika och personliga skäl, då assistenternas privatliv helt har förändrats. Hade jag inte själv vetat om hur det ligger till, så hade jag nog undrat men nu får jag utgå från att du som läser detta tror mig trots att det låter konstigt! En slumpgenerator hade förmodligen kraschat över en sån här sak.

I feb-mars -08 hade jag en tjänst som låg ute på arbetsförmedlingens hemsida. En assistent slutade då pga att hon har fått en tjänst på annan ort dit hon sökte sig eftersom hon har flyttat ihop med sin pojkvän som bor där. Hon hade därför fått betydligt längre körväg hit om hon hade jobbat kvar här. Vi beklagar det båda, fast kanske inte hon lika mycket, med tanke på närheten hon nu fått till sin pojkvän :) Det är ju för väl att hon trivs bättre med sin pojkvän, än med mig :) trots allt!
På min fråga om jag kunde göra något för att hon skulle stanna så log hon och svarade: " - Om du höjer min lön så att min pojkvän kan sluta jobba så kanske det kan fixa sig." En härlig humoristisk tjej försvann därför härifrån då. Hon meila härromdagen och hon trivs bra både med jobbet och inte minst med sambon!  

Jag vill inte gå in på de övriga personernas privata omständigheter, av respekt för dom. Ett kan jag dock säga och det vet jag att jag får, för Jenny som hjälper mig att skriva just nu är en av dom som kommer att sluta och hennes kommentar låter så här: " - Jag hade inte kommit tillbaka och jobbat efter gravledigheten om jag inte hade trivts att jobba här! " Jenny tillfogar här också att under sin gravledighet så bubblade hon med sina vänninnor om att hon önskade att det skulle bli en tjänst ledig hos mig när lilla Lina inskolats på dagis. Jenny gick på ett grav vik :) när hon blev gravid och hade därför ingen tjänst, men det blev faktiskt så som Jenny önskade, när Lina var inskolad på dagis.

Om du har sökt någon tjänst och ännu inte fått besked på om du har fått jobbet så ber jag om ursäkt för detta och jag kan förstå att det är jobbigt att söka och inte få besked!
När du har läst ovanstående så förstår du kanske att jag har haft mycket att göra med rekrytering och upplärning och allt som ingår i detta, bl a därför har vi inte skickat ut svar till alla ännu. En del ansökningar har jag fortfarande kvar, trots att jag har rekryterat till ovanstående tjänster.

Kommentarer
Postat av: yvonne francois Gesneriasterna

Hej Gunnel . vi talades vis på Sofiero och jag beundrade dina dahlior och du berättade lite om platsen du bor på . Så underbara bilder . Hittade ingenstans typ gästbok så därför tar jag kontakt så här . Förökning av dahlior på våren via stickling när jag toppar mina i såjord med plastpåse om i skuggan o lufthål i påsen så blir det rötter och till hösten har det bildats små knölar men det skall vara tidigt annars så hinner dom inte . kommer att gå in i kika på dina vackra bilder mer än en gång. jag har en hemsida men är inte så duktig fotograf som du men man gör så gott man kan . älskar ochså katter och är dagmatte åt en hund som gläder mig mycket och är så tacksam att jag har mina blommor o en vild trädgård . www.vonnasvaxter.dinstudio.se mvh yvonne francois

2009-09-06 @ 21:06:25
Postat av: Gunnel

Hej Yvonne!

Kul att du gillar min blogg och det var intressant det här med sticklingar för ibland har man en sort som skulle kunna få fylla hela trädgården men hittar inte den på nytt! Förvisso blir det jobbigt om jag skaffar mycket mer än det vi har nu för det är inte få sorter med alla gamla plus alla jag har blivit frestad av på nätet eller andra ställen.

Jag hörde också om en kvinna som frösår och förädlar "perenna" Dahlior och hon har fantastiska sorter!

Allt gott

Gunnel

2009-09-07 @ 00:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0