Handikappolitik

Efter att i många år använt rullstol efter en olycka då jag dök på för grunt vatten så är det klart att jag har åsikter och erfarenheter som jag verkligen står för! Om detta kommer jag att skriva mer, för i vårt land har attityderna hårdnat och jag vill inte sitta tyst!

image15



image16

Mycket "murar" är det som alldeles i onödan hindrar personer med funktionshinder från att göra det vi vill och rimligen borde kunna! En hög trottoarkant, en för smal dörr och mycket, mycket mera sätter onödiga hinder i vägen, när vi helt enkelt bara vill vara med! Mycket byggs fel och utan kunskap i ämnet, detta leder ibland till dyra ombyggnationer och inte minst problem för den som vill komma fram i samhället.
Mycket härligt har naturligtvis hänt. T.ex. assistansreformen som för många av oss har betytt att livet har blivit så mycket friare och värdigare! Mycket kunde jag skriva om detta med assistans och kanske kommer det med tiden, men det jag helst just nu pratar om är andra ämnen och allt kan jag inte lägga in på en gång.

Enkla hinder ska vara undanröjda när det gäller tillgänglighet för funktionshindrade år 2010 har riksdagen bestämt. Du kan läsa en tidningsartikel i ämnet på följande länk:

http://hd.se:80/bjuv/2008/05/29/enkla-hinder-maaste-undanroejas/?tm=45796  

Bemötande är en centralt viktig fråga som ligger långt back:


Eftersom en del undrar ibland över olika formuleringar så lägger jag nu här in FN:s standardregler om delaktighet och jämlikhet för människor med funktionsnedsättning. Där ur tar jag stycket om Agenda 22:s definition av funktionsnedsättning och handikapp: 

Funktionsnedsättning: Begreppet "funktionsnedsättning" innefattar ett stort antal olika funktionshinder i olika befolkningsgrupper överallt i världen.Människor kan ha funktions nedsättningar på grund av fysiska eller intellektuella skador eller sjukdomar, syn- eller hörselskador eller "sjukdomar, medicinska tillstånd eller mentalsjukdomar. Sådana skador, tillstånd eller sjukdomar kan vara av bestående eller övergående natur. 

Handikapp: "Handikapp" avser förlust eller begränsning av möjligheterna att delta i samhällslivet på samma sätt som andra."Handikapp" beskriver mötet mellan människor med funktionsnedsättning och omgivningen. Syftet är att fästa uppmärksamhet på brister i miljön och inom olika samhällsområden. Exempelvis brister i information, kommunikation eller utbildning som hindrar människor med funktionsnedsättning från att delta på lika villkor.


Nedanstående text hämtade jag hem lite tillbaka i tiden och det gäller lagen som heter Lex Sarah och som kan betyda mycket av säkerhet för den enskilda brukaren av service, om den används rätt!!!

Beslut om föreskrifter och allmänna råd om Lex Sarah

För ett drygt år sedan trädde Lex Sarah, som finns i socialtjänstlagen, i kraft. Lagen innebär skyldighet för personal inom äldre- och handikappomsorgen att anmäla allvarliga missförhållanden. Socialstyrelsen har nu beslutat om föreskrifter och allmänna råd om Lex Sarah.

Vem är skyldig att anmäla?
Bland andra den som är anställd, uppdragstagare, praktikant eller motsvarande inom omsorgen. Skyldigheten gäller även organiserade frivilligarbetande som är verksamma på uppdrag av kommunen.

I vilka fall ska en anmälan göras?

Det kan exempelvis röra sig om fysiska eller psykiska övergrepp eller allvarliga brister i omsorgen av den enskilde omsorgstagaren.

Vem ska man anmäla till?
Sköts omsorgen av kommunen, ska anmälan göras till den tjänsteman som utsetts. Drivs verksamheten privat, ska anmälan göras till den verksamhets-
ansvarige. Anmälan kan också göras till socialnämnden eller länsstyrelsen.

Hur handläggs en anmälan och vilka åtgärder kan bli resultatet?
Anmälningarna ska noga dokumenteras och en utredning ska inledas omedelbart. Samma dag som anmälan gjorts ska socialnämnden eller verksamhetsansvarig åtgärda missförhållanden som utgör ett hot mot en enskilds liv, hälsa eller säkerhet.

Kommuner och privata vårdgivare ska se till att all personal har kunskap om anmälnings-
skyldigheten.

[ källa: Socialstyrelsen ]



Nedan följer ett pressmeddelande som är ett steg i rätt riktning, om än bara ett steg som behöver gås! Många är vi som längtar efter att inte det skall behöva gås några steg för att saker skall ske, utan att vi slipper ligga på och strida för våra rättigheter! Alldeles för många som är i behov av service och hjälp får aldrig del av en del av sina rättigheter och vet inte ens en gång om dem, detta stör mig mycket! Att vara funktionshindrad, i behov av service är tillräckligt ändå utan att man skall behöva kämpa för sin rätt, det bör samhället automatiskt se till att vi får. Ändå är jag naturligtvis glad när nya plattformer för kampen stadfästs, i denna övriga brist. En del av bristerna är nu alltså listade i FNs konvention, men de väntar på åtgärdning i väldigt många fall och inget händer om ingen kämpar vidare på dessa plattformer! Måste erkänna att jag är lite trött på att "stå på" och har tagit en paus i det handikappolitiska arbetet, med undantag för kampen mot dödshjälp och selektiv abort! Förvisso ligger frågorna inom mig så utan att tänka på det så blir det väl ett och annat gjort.



Maria Larsson: Historisk FN-konvention om funktionshindrade personers rättigheter

Fredagen den 30 mars undertecknas FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionshinder av äldre- och folkhälsominister Maria Larsson i New York.

- Jag välkomnar detta historiska steg, att funktionshindrades rättigheter nu slås fast i en FN-konvention, säger Maria Larsson i en kommentar.

Konventionsarbetet har syftat till att lista nödvändiga åtgärder för att motverka diskriminering av funktionshindrade personer. Konventionen ansluter till redan befintliga mänskliga rättighetskonventioner. Den slår också fast ett antal vägledande principer som rätten till icke-diskriminering, jämlikhet, oberoende, delaktighet och lika möjligheter.

Sverige har varit mycket aktivt och drivande i arbetet att ta fram denna konvention. Såväl svenska som internationella ideella organisationer inom handikapprörelsen har medverkat i arbetet. Deras engagemang har varit avgörande för en så pass omfattande konvention, som blivit resultatet.

Betydelsen av konventionen, även för vårt land, ska inte underskattas. Sverige, som är ett föregångsland i många avseenden, uppfyller redan konventionen enligt regeringens preliminära bedömning. Men dagens undertecknande innebär ändå en ny form av skydd för funktionshindrade, även i Sverige. Enligt konventionen ska en övervakningskommittén tillsättas. I ett separat protokoll (det fakultativa protokollet) finns dessutom bestämmelser om individuell klagorätt. Det innebär att personer med funktionshinder kan anmäla diskriminering eller annan kränkning till övervakningskommittén. Enskilda länder som ratificerat konventionen kommer att kritiseras om de inte följer den.

I många länder har människor med funktionshinder diskriminerats och stötts ut från samhällsgemenskapen. Där kan konventionen betyda mycket för att förbättra villkoren. Hela 193 länder har arbetat med konventionen i fem års tid. Vid detta första undertecknandetillfälle skriver ca 70 länder under konventionen, medan ca 40 länder även har skrivit under det fakultativa protokollet, däribland Sverige. Nu väntar ett beredningsarbete innan en proposition innehållande konventionen kan läggas för ratificering av riksdagen.

- Det är en stor dag för de 650 miljoner funktionshindrade personer som finns i världen. Det är historiskt jämförbart med när barnkonventionen undertecknades 1990, säger Maria Larsson.

Kontakt

Niclas Thorselius
Pressekreterare hos Maria Larsson
work 08-405 50 65
cell 070-509 50 65
e-post till Niclas Thorselius




 Integritet och personlig assistans

Denna lag förändrade mitt liv radikalt och lagen gick igenom 1/1 1994.
När jag första gången hörde om att lagen skulle gå igenom trodde jag knappt det var sant!!! Skulle jag verkligen själv få bestämma vem som skulle serva mig? Helt underbart och fantastiskt efter alla åren av beroende från människor där jag inte kunde säga så mycket om jag vantrivdes eller kände mig kränkt.
Så väldigt många härliga människor har jag fått hjälp av under alla dessa år som gått sedan olyckan hände 1973! Men alla har inte varit lämpliga för att serva andra. Faktum är att till och med några med snudd på sadistiska anlag har jag tvingats ha hjälp av under alla dessa åren, speciellt då vågade jag inget säga i min beroendeställning! Tänk då vad lagen betydde, bla av detta skäl!
Nu kan jag själv bestämma vad jag skall göra om dagarna, när jag vill dusha, gå upp, var jag vill åka och mycket annat som de flesta tar för givet i livet! Lagen har blivit en del av jämlikhet och synen på människor med funktionshinder har i bästa fall ändrats en del. Tänk, en sekund tog det att bryta nacken och så mycket ändrades i människors syn på mig och bemötandet mot mig! Naturligtvis har många/de allra flesta, aldrig sett mig annat än som den som jag är, men alltför många trodde mig inte om någonting och tyckte bara så synd om mig. Säkerligen berodde detta på en missriktad välvilja, men oj så jobbigt ändå. Nu är jag gammal nog att inte bry mig så mycket, men när jag var 17 år så präglade det mig väldigt mycket och fick mig att göra saker för att bevisa mig!


Människor som har pratat över mitt huvud om mitt privatliv eller om mina behov har inte alltid haft förstånd på att fråga mig om vad jag tycker om saken! Troligen inser inte den som gör så att egentligen är detta en form av fördom och brist på insikt om att jag faktum kanske vet väldigt mycket om mig, mina behov och mitt liv.

Tyvärr måste jag säga att utbildning ibland inte alls hjälper och att det till och med kan bli så tokigt att om man har fel grundinställning till andra människor, så blir utbildningen bara ett ytterligare skäl till att prata över huvudet på andra!


image187

Om den funktions- hindrade personen känner sig lika utelämnad som fiskarna i akvariet,då är något snett!

I Bonniers lexikon står det integritet = okränkbarhet, oberoende. När jag tänker på detta så kommer jag att tänka på den u-båt som gick på grund i Horsöfjärden en gång för länge sedan. En utlänsk u-båt var långt inne på svenskt territorium och gick på grund där. En rad med ursäkter kom, men vem trodde egentligen på det som sades? Bättre är att tänka efter innan än att trampa in på andras område och om osäkerhet råder om gränsdragningar, så är det ju lägligt att ta reda på gränsen innan man har gått på grund på alldeles tokigt vatten!
=-)

Som vårdpersonal/personlig assistent kommer du mycket nära en annan människa. Du kanske måste ha kännedom om  mycket som andra har som sitt absoluta privatliv, te x när du senast var på toa, hur mycket du har på ditt konto o dyl. Det kräver att du har respekt för "din brukares" liv, integritet och självbestämmanderätt! Tystadsplikten är kolossalt viktig, också assistenter emellan!!!


***********

Varje väg har två dike, bäst är att vandra på vägen. Vet du att det har inträffat att personer i sin iver att vara duktiga assistenter har  så till den milda graden koncentrerat sig  på sitt "arbete", att de inte hade tid att lyssna på mig?

*********



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0