DN skriver idag ang. det så kallade valet i livet/döden

Den 28 nov -09

Till denna artikeln har jag skrivit följande kommentar:

Efter att själv ha erfarenhet av att ha råkat ut för en mycket svår olycka för 36 år sedan som innebär att jag idag behöver assistans dygnet runt, så har jag en bestämd åsikt att livshjälp är den hjälp som de allra flesta vill ha när det verkligen behövs!
Risken är att ni ropar efter dödshjälp tills ingen palliativ vård/vård vid livets slutskede och dyl. finns! Då har ni ändå inget val.
Innan trodde jag att jag ville dö om något som detta hände mig, men nu vet jag och jag gillar livet!



Jag önskar att du går långt ner på denna sida och ser varför jag och många andra reagerar så starkt mot detta synsätt!


http://www.dn.se/nyheter/sverige/doende-far-sjalva-bestamma-over-vard-1.1003687

 

Döende får själva bestämma över vård

Publicerat i dag. 00:51

Nya etiska riktlinjer ska minska självmorden bland sjuka äldre. Den som är döende ska själv få bestämma om sin egen död. Det slås fast i nya etiska riktlinjer, som kan leda till färre självmord bland sjuka äldre personer.

Det handlar om människor som hela sitt liv själva har fattat beslut om sin hälsa och sitt välmående. Om de fortfarande är beslutskapabla, varför ska de då inte få bestämma hur de ska ha det när de dör? säger Niels Lynöe, ordförande i Läkarsällskapets delegation för medicinsk etik.

Han är en av experterna bakom de nya riktlinjerna för palliativ sedering, som presenterades i går på Läkarstämman i Stockholm. Det innebär att den döende sövs eller är nästan vaken under sina sista dagar i livet. Målet är att han eller hon ska slippa oro, ångest, förvirring och smärta.

– Det är aldrig fråga om att förlänga eller förkorta dödsprocessen, bara att lindra symtomen under en vecka eller två, säger Niels Lynöe.

De nya riktlinjerna ger den döende större möjligheter att påverka sin situation. Om ingen annan behandling hjälper mot smärta eller ångest ska den döende erbjudas att bli sövd.

I dag avgör läkaren om en patient lider av fysiska, sociala eller existentiella skäl. Många läkare tar bara hänsyn till fysisk smärta när de avgör om den döende ska erbjudas sövning.
– Hur mycket en person lider är en subjektiv upplevelse. Det går inte att skilja på olika typer av lidande. Smärta och ångest påverkar samma delar av hjärnan, säger Niels Lynöe.

Om den döende är för sjuk för att kunna fatta beslut ska läkaren föra en dialog med de anhöriga.

I de nya riktlinjerna betonas också att läkarna ska berätta för den döende om vilken hjälp som finns att få när döden närmar sig. Vart fjärde självmord i Sverige begås enligt Niels Lynöe av en äldre person som ofta är allvarligt sjuk.
– Vi hoppas att bättre information kan förebygga att äldre tar livet av sig för att de är oroliga inför slutskedet.

En bakgrund till de nya riktlinjerna är det så kallade Jockefallet. Trafikskadade Joakim Alpgård fick inte avsluta den respiratorbehandling som höll honom vid liv och han reste till slut till Schweiz för att få slippa sitt lidande.
– Med de nya riktlinjerna hade han kanske kunnat få mer hjälp och känt sig trygg, säger Niels Lynöe.

Anna Bratt

[email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0